
Časopisy pre zamestnancov
Keď Asociácia internej komunikácie robila
na Slovensku prieskum (na vzorke 257 respondentov z 249 organizácií),
ukázalo sa, že tlačený newsletter, alebo časopis používa 48% z nich. Päť
percent organizácií časopis plánuje v blízkej dobe zaviesť. Najvyšší
podiel na internej komunikácii v skúmaných organizáciách má intranet
(80%).
Samozrejme - ak všetci zamestnanci majú prístup k počítaču, je to médium prvej voľby. Najmä vo výrobných spoločnostiach to však nebýva pravidlom.
Výhodou časopisu pre zamestnancov je, že ho dostane každý zamestnanec bez ohľadu na prístup k počítaču.
Ako šéf máte istotu, že všetci vo firme dostanú informácie v rovnakom čase a rozsahu, bez ich skreslenia medzičlánkami.
Dobrý časopis pre zamestnancov prináša dôležité informácie o vašej firme. Stratégiu a ciele firmy transformuje do podoby ľahko pochopiteľných príbehov a tie pomáhajú udržiavať emocionálnu väzbu so zamestnancami. Informuje aj o tom, ako zákazníci vnímajú vaše tovary, riešenia, alebo služby. Zamestnanci tak vedia, kto a ako využíva ich produkty, alebo služby. Dobrý časopis prináša pohľady z viacerých uhlov. Je pestrý, čitatelia sa tešia na ďalšie číslo.
Má ustálenú grafickú úpravu, štruktúru a rytmus. To uľahčuje čítanie a orientáciu v časopise. Najdôležitejší je však obsah. Ak stratégiu, ciele a hodnoty firmy prezentujete ako skutočné príbehy, ľudia sa s nimi ľahšie stotožnia. Myslite na to, že zamestnanci sú ambasádori firmy. Žijú vo svojich sociálnych okruhoch a delia sa o svoje zážitky, pocity a skúsenosti týkajúce sa pracoviska. Aj prostredníctvom nich si budujete imidž zamestnávateľa.
Dobrý časopis prináša dobre napísané texty a dobré fotografie. Čo to znamená, sa dočítate v článku Ale ja neviem písať! a Fotiť vie predsa každý...
Zmiešať texty a fotografie na dobrý časopis nestačí. Výsledok závisí od spôsobu, ako si pripravíte "suroviny" a ako ich použijete. Ako na to, si môžete prečítať v článku Suroviny na firemný časopis.
Už len krátky pohľad do histórie. Prvý časopis pre zamestnancov začal vydávať v roku 1882 Holanďan Jacob Cornelius van Marken. Bol
majiteľom liehovaru a od začiatku vnímal toto médium ako nástroj
obojstrannej komunikácie. Uvedomoval si, že ak chce angažovaných zamestnancov,
musí dať priestor ich hlasom aj v časopise. Fungujúci časopis pre
zamestnancov nie je hlásnou trúbou manažmentu. Toto zlaté pravidlo platí
dodnes.