Ale ja neviem písať!

Ak ste požiadali kolegu, či kolegyňu o článok do časopisu, možno ste sa stretli práve s takouto odpoveďou. Ja som to zažil mnohokrát. To nie je dôvod na rezignáciu - k textu sa môžete dopracovať viacerými spôsobmi.

Ak sa na to kolega, či kolegyňa fakt necíti a iná obeť nie je poruke, je to na vás. Alebo vytiahnite plán B a oslovte externého autora. Vec môžete považovať za vybavenú, o niekoľko dní už len dáte hotový text skontrolovať po obsahovej stránke príslušným odborníkom vo firme.

Ak sa púšťate do článku vy, musíte si zadovážiť všetky dostupné informácie. Najčastejšie sú to podklady z oddelení, ktorých sa téma týka. V časopisoch sú texty rôznej dĺžky, od krátkych správ, až po dlhé čítanie (aj 3 strany formátu A4). Niekedy si téma naozaj vyžaduje väčší priestor, platí však, že kratšie texty si ľudia skôr prečítajú.

Pozrite sa na text očami čitateľa. Čo potrebuje váš typický čitateľ (radový zamestnanec) vedieť o danej téme? Čo sa vo firme deje, prečo a čo bude nasledovať? Skúste sa držať týchto rád:

  • Pozrite sa na tému z viacerých uhlov pohľadu. Prečo je téma dôležitá? Ako ovplyvňuje, či ovplyvní zamestnancov a zákazníkov? Aké sú hlavné benefity a riziká? Ukážte konkrétne skúsenosti, postrehy, príklady.
  • Neváhajte klásť tie najobyčajnešie otázky. Veľmi často sa najviac dozviete pri otázke "prečo"?
  • Aj do témy o zavedení novej technológie, alebo IT riešenia je dobré dostať človeka. Jeho pohľad, skúsenosť, postreh. Kolegu, alebo zákazníka. Text tak získa ľudský rozmer.
  • Pri písaní si ujasnite základnú štruktúru - čo chcete textom povedať, komu a ako. Pamätajte - nepreháňajte to s dĺžkou!
  • Hotový text nechajte deň, dva odležať. Potom sa naň pozrite očami "kruťasa", akoby ste ho nepísali vy. Všetko rušivé odstráňte, vymažte nadbytočné slová. Dlhé vety rozbite do kratších. Text prípadne otestujte na radovom kolegovi. Porozumel? Čítalo sa mu ľahko?

Viac sa dozviete a vyskúšate na workshope.